De gemeente Hengelo

De stad Hengelo

Hengelo is een gemeente die centraal gelegen is in de regio Twente van de provincie Overijssel. Samen met het kerkdorp Beckum heeft de gemeente ruim 82.000 inwoners. Hengelo kent tal van wijken en een aantal natuurrijke buurtschappen (Oele en Woolde).

In het verleden stond Hengelo bekend als Metaalstad. Het bedrijf Stork heeft veel betekend voor de ontwikkeling van de stad. Het bedrijf wordt gezien als de grondlegger van de sociale ziel van de stad. Kenmerkend hiervoor is Tuindorp ’t Lansink. Deze wijk is een afspiegeling van de fabrieksbevolking geworden, waar arbeiders, bazen, ingenieurs en klerken (tezamen de Storkfamilie vormend) door elkaar woonden.

Wederopbouw gemeente

Hengelo presenteerde na de Tweede Wereldoorlog in 1945 als een van de eerste gemeenten grote plannen voor het wegwerken van oorlogsschade en het creëren van nieuwe winkels en kantoren (de Wederopbouw). Deze periode met naoorlogse architectuur is kenmerkend voor de ontwikkeling van Hengelo geweest.

Midden in de natuur

Hengelo is midden in Twente gelegen. De regio die bekend staat vanwege haar coulisselandschap. In korte tijd zijn natuurrijke omgevingen te bereiken vanuit de wijken.

De natuurrijke buurtschappen als Oele, Driene en Woolde nodigen uit tot wandelingen waarbij veel te ontdekken is. En voor wie wat verder wil gaan: heel Twente nodigt uit om ontdekt te worden!

Wonen

Hengelo kent vele woonmogelijkheden. De stad heeft verschillende winkelcentra met een diversiteit aan winkels. Ook grootschalige retail winkelbedrijven zijn in Hengelo gevestigd.

Een recentelijke herinrichting van het marktplein heeft geresulteerd in een gezellige ontmoetingsplek.

Onderwijs

Hengelo heeft veel onderwijsvoorzieningen. In de wijken zijn verschillende basisscholen te vinden evenals scholen voor het voortgezet onderwijs.

Nabij het NS-station is het ROC van Twente gehuisvest waar diverse MBO-opleidingen worden aangeboden.

Het HBO wordt door de Saxion Hogeschool in het centrum van Enschede verzorgd.

Op het landgoed Driene tussen Hengelo en Enschede is de Universiteit Twente gevestigd.

Verenigingsleven

Hengelo heeft een rijk en breed verenigingsleven. Zowel sportief als cultureel is Hengelo een bruisende stad. Kenmerkend is dat bijna de helft van de inwoners vrijwilliger is bij een vereniging, kerk of club.

Cultuur

Hengelo heeft Oyfo als culturele kernvoorziening, waarin de krachten zijn gebundeld. Muziek, techniek, kunst en erfgoed worden daarbij als middel ingezet.

In de binnenstad van Hengelo zijn een schouwburg, een bioscoop en het poppodium Metropool (behorend tot de kernpodia van Nederland) gevestigd. Verder kent Hengelo expositieruimtes voor beeldende kunst.

In ons eigen kerkgebouw (de Waterstaatskerk) worden met regelmaat concerten en exposities georganiseerd.

Bedrijvigheid

Hengelo heeft naast Stork ook andere bedrijven die een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontwikkeling naar Metaalstad, zoals Eaton en Thales (en hun voorgangers).

Kenmerkend zijn nu de vele Hightech en Groene bedrijven. De stad loopt voorop met The Green Box, de cleantech campus. Op deze campus werken ondernemers en innovators aan cleantech om de transitie naar schone energie en emissie loos vervoer te versnellen.

Bereikbaarheid

Hengelo is gelegen aan een knooppunt van wegen en spoorlijnen en is daardoor goed bereikbaar vanuit alle delen van het land en Duitsland. De stad is fietsvriendelijk. Bovendien is vanuit elke plek binnen 10 minuten fietsen het natuurrijke buitengebied te bereiken.

Mentaliteit

Hengelo heeft een mentaliteit die zich kenmerkt door aanpakken en samen de schouders eronder te zetten.