Historie – kerken – eerste gereformeerde kerk

Gereformeerde Kerk Wolter ten Catestraat

Voormalige kerk aan de Wolter ten Catestraat anno 2006, Wolfs Woontextiel

Voormalige kerk aan de Wolter ten Catestraat anno 2006, achterzijde

In 1892 begon de Gereformeerde Kerk in Hengelo met 140 leden. Een van de vrienden van het eerste uur, Jan van Alphen, was grondeigenaar, voor de A.R.-partij lid van de gemeenteraad en later ook wethouder.

Deze vriend bezat enkele huizen aan de Wolter ten Catestraat, welke hij schonk aan de Gereformeerde Kerk; één om te verhuren, teneinde de inkomsten te verhogen, en het tweede kon worden ingericht voor kerkdiensten.

Het kerkgebouw aan de Wolter ten Catestraat wordt op 6 november 1892 officieel in gebruik genomen.
Vanwege de explosieve groei van het aantal gemeenteleden wordt er op 26 februari 1930 een nieuw gebouwde kerk: de Westerkerk officieel in gebruik genomen, waarna de kerk aan de W. ten Catestraat wordt verkocht.

Het oude kerkgebouw aan de ten Catestraat is thans, achter een nieuwe gevel in gebruik bij de firma Wolff, een tapijtzaak.