Jezus, waarom?

Dat is de titel van het boek dat Bas Ragas samen met predikant theoloog Ad van Nieuwpoort heeft geschreven. Hun beider achtergrond is totaal verschillend maar toch vinden zij elkaar in hun fascinatie voor de Bijbelse verhalen. Wat herkennen ze in elkaar maar vooral in die eeuwenoude verhalen?

In het voorjaar van 2018 voeren ze de eerste open en eerlijke gesprekken in de abdij van Egmond aan een houten kloostertafel. Deze gesprekken vormen het fundament van het boek “Jezus, waarom?“.

Samen hebben zij vier jaar lang de Bijbel gelezen, waarna telkens gesprekken volgden om tot de kern te komen waar ons leven over gaat: “Wat geeft ons leven waarde, inhoud en duiding?”. Het werd een vraag en antwoordspel, deels in de vorm van brieven en mails, waarbij de deskundige antwoorden geeft en die vaak ook meteen weer relativeert.

Vragen als “Wie of wat is God?”, “Wat is de Bijbel voor boek?”, “Welke samenhang is er tussen het Oude en Nieuwe Testament?” en “Waar komt de figuur Jezus vandaan?” worden in het boek besproken. Ook wordt de vraag wat de Bijbelse verhalen ons nu nog kunnen leren niet uit de weg gegaan. Bas en Ad nemen de toehoorders mee door de Bijbel en duiden hoe die verhalen voor iedereen ook nu van grote waarde kunnen zijn. Je hoeft er alleen nog maar voor open te staan.

Over de totstandkoming van dit boek wordt op donderdagavond 18 april een lezing gegeven in de Waterstaatskerk aan de Deldenerstraat 18 in Hengelo. Bas en Ad komen vertellen over het ontstaan van het boek en de avonturen die zij in hun zoektocht hebben beleefd. Natuurlijk worden er stukjes voorgelezen en is er ruimte voor het stellen van vragen.

Het programma wordt compleet gemaakt door zangeres en gitariste Niki Jacobs, die Jiddische liederen en Joodse volksmuziek ten gehore zal brengen.

U hoeft het boek niet gelezen te hebben om verzekerd te zijn van een boeiende en informatieve avond. Iedereen is welkom, jong en oud, kerkelijk en niet kerkelijk! En wilt u in het bezit komen van een boek: na afloop kan een (gesigneerd) boek gekocht worden bij de schrijvers.

De zaal is open vanaf 19.00 uur en het programma begint om 20.00 uur. Het verwachte einde is rond 21.30 uur. Vanaf 19.00 uur is er koffie of thee te koop en na afloop kunnen ook op eigen kosten consumpties genuttigd worden. Daarvoor worden consumptiemunten verkocht.

De toegangskaarten kosten in de voorverkoop € 7, – Aan de zaal kosten de toegangskaarten € 8, – per stuk. De prijs is inclusief 1 kop koffie of thee.

De kaartverkoop start 15 maart, kaarten kunnen besteld worden via het emailadres:

kaarten-jezus-waarom@waterstaatskerk-hengelo.nl